Studieplan for Mastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring 2025-27

Studieplan for Mastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring 2025-27

    • Studiepoeng
      120
    • Studiebelastning
      Heltid
    • Gjelder for kull
      2025
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Studieprogramnavn, bokmål
      Mastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
    • Studieprogramnavn, nynorsk
      Mastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i eit samfunn i endring
    • Studieprogramnavn, engelsk
      Master’s Degree Programme in Early Childhood Education and Care - Early Childhood in a Changing Society
    • Studienivå
      Syklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
    • Varighet
      4 semester
    • Studieprogramleder
      Monica Seland, Gro Anita Kamsvåg

Generell informasjon

Vedtaksdato

Fredag, Oktober 28, 2016

Vedtaksorgan

NOKUT

Vedtaksdato for godkjenning/revisjon i DMMH sitt styre

Onsdag, February 10, 2016

Forrige periodiske evaluering

Mandag, Mars 4, 2024

Neste periodiske evaluering

2029 Vår

Kostnader

Se dmmh.no

Om studieprogrammet

Hensikten med master i barnehagekunnskap – barndom i et samfunn i endring (heretter: barnehagekunnskap) er å formidle, utfordre og videreutvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse om barnehager, barn og barndom. Gjennom ulike teoretiske perspektiver og forskningsbasert kunnskap er målet med studiet å bidra til videreutvikling av den pedagogiske kvaliteten i barnehagen og annet arbeid med og for barns beste.

Studiet bygger på den vitenskapsbaserte kunnskapen relatert til den sosiale barne- og barndomsforskningen og til barnehageforskning, som begge er tverrfaglige felt. Sentralt innen barnehageforskning er forståelsen av barnet som aktør og rettssubjekt i en sosial, fysisk og institusjonell kontekst. Den sosiale barne- og barndomsforskningen har et analytisk fokus på hvordan barndom og barns hverdagsliv er forankret i en samfunnsmessig, historisk og kulturell kontekst. Det er sammenfall og likheter mellom disse to forskningsfeltene, som begge er relevante for kunnskap om barn, barndom og barnehage, og som begge utgjør masterens vitensgrunnlag.

Masterstudiet gir kompetanse i vitenskapelige tilnærminger og metoder for å utvikle ny kunnskap, med særlig relevans for barnehagefeltet samt nærliggende sektorer hvor profesjonskunnskap om barn og barndom er vesentlig. Gjennom tverrfaglige tilnærminger og metodemangfold skal masterstudiet utdanne kompetente og reflekterte fagpersoner.

Studiet er forskningsbasert, det vil si at faglitteraturen og undervisningen er forankret i og relateres til relevant nasjonal og internasjonal forskning. Studentene blir gjennomgående utfordret til analytisk og kritisk tenkning. Innholdet i studiet er organisert i sju emner:

  • Barndom, lek og læring – diskurser og praksiser (15 sp.)
  • Globalisering og kulturelt mangfold (15 sp.)
  • Multimodal kommunikasjon i barnehagen (15 sp.)
  • Barnehagens fysiske og psykososiale miljø (15 sp.)
  • Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 sp.)
  • Fordypning i forskningsmetode og forskningsdesign (15 sp.)

Til sammen vil dette danne grunnlaget for masteroppgaven:

  • Masteroppgave (30 sp.)

Karriereveier
Studiet kvalifiserer til høyere fagstillinger på enhetsnivå i barnehage - og oppvekstsektoren, og til stillinger på kommunalt, regionalt og nasjonalt nivå der barne- og barnehagefaglig kunnskap kreves.

Studiet er særlig relevant for stillinger i barnehagen som har et faglig ansvar for kvalitet, innovasjon og utvikling. Studiet gir videre grunnlag for å anvende og utvikle praktisk og teoretisk kunnskap også i andre institusjoner for barn, som f.eks. barneverninstitusjoner, skolefritidsordninger (SFO/AKS) og asylmottak.  

Studiet kvalifiserer også til evaluerings-, utrednings- og forskningsarbeid, og til undervisningsstillinger i f.eks. høgskole og universitet.

Masterprogrammet i barnehagekunnskap kvalifiserer dessuten til fagstillinger innenfor administrasjon, organisasjon og ledelse i frivillig sektor, offentlige og private organisasjoner, eller opplæringsvirksomhet og kompetanseutvikling som stiller barnefaglige kunnskapskrav.

For de som søker videre kunnskapsbygging innen feltet barn, barndom og barnehage, gir fullført mastergrad mulighet for opptak til videre studier på ph.d.-nivå, som i tverrfaglig barndomsforskning, profesjonsstudier eller i utdanningsvitenskap.

Målgruppe

Dette studiet retter seg mot alle som ønsker en fordypning i det barne- og barnehagefaglige kunnskapsområdet, relatert til barndom i et samfunn i endring.

Studiet retter seg mot studenter med avsluttet barnehagelærerutdanning eller tilsvarende, se opptakskrav. For studenter som ønsker et femårig løp vil kunnskapsområdene i den nasjonale barnehagelærerutdanningen være basisen som denne masteren bygger videre på.

En annen målgruppe er praktiserende barnehagelærere og andre som arbeider med barn og/eller barnefaglige utfordringer i ulike stillinger, på ulike nivå, og som ønsker å videreutvikle og styrke sin kompetanse.

Studiet retter seg også mot dem som ønsker en akademisk fordypning som grunnlag for undervisnings- og forskningsstillinger og/eller en doktorgrad (phd).

Opptakskrav og rangering

For opptak til mastergradsstudiet gjelder § 3 i forskrift om krav til mastergrad og § 2 i forskrift om studier ved DMMH.

Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng). 

Med relevant grad menes: 

  • Bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning
  • Bachelorgrad i relevant profesjonsutdanning som barnevernspedagog, sosionom/sosialt arbeid, allmennlærer/grunnskolelærer eller faglærer
  • Bachelorgrad i pedagogikk eller spesialpedagogikk
  • Bachelorgrad i annen relevant utdanning, som f.eks. fritidspedagogikk eller skolefritidspedagogikk

Ved opptak til mastergradsstudiet er det karaktergrense. Forutsetning for opptak er minimum gjennomsnittskarakter C fra utdanningen som inngår i bachelorgraden. Kvalifiserte søkere rangeres på grunnlag av vektet gjennomsnitt av alle eksamener som inngår i opptaksgrunnlaget, jf. forskrift om studier ved DMMH § 2-7.

 

Søkere som ikke oppfyller C-krav 

Søkere med tidligere førskolelærer- eller barnehagelærerutdanning som ikke oppfyller karakterkravet på C, kan forbedre karaktersnittet sitt ved å legge ved dokumentasjon på relevant videreutdanning fra DMMH eller annen høyere utdanning. Det er viktig å merke seg at både intern og ekstern videreutdanning som blir innpasset i mastergraden, ikke samtidig kan brukes til å forbedre karaktersnittet. Eksempler på relevante studier/fagområder er årsstudium eller tilsvarende innenfor:

  • samfunnsvitenskap og humaniora, f.eks. årsstudium i pedagogikk
  • fagområder som inngår i barnehagelærerutdanningen
  • fagområder av særlig relevans for masterprogrammets profil

Søkere med utenlandsk lærerutdanning

Søkere med utdanning fra utlandet må dokumentere godkjenning som lærer fra Utdanningsdirektoratet eller NOKUT (f.o.m. 2020). Søkere med utenlandsk lærerutdanning må i tillegg dokumentere undervisningskompetanse i grunnskolen (1-10. trinn).

Opptak til enkeltemner

De fire emnene i første studieår, MBLOL4010 Barndom, lek og læring – diskurser og praksiser (15 sp.), MBEGM4000 Globalisering og kulturelt mangfold (15 sp.), MBMOD4030 Multimodal kommunikasjon i barnehagen (15 sp.) og MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø (15 sp.) kan tas som enkeltemner.

Læringsutbytte

Etter fullført studium er det forventet at kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse kan beskrives slik:

Kunnskap

En kandidat med fullført utdanning:

  • har avansert kunnskap innen barnehagekunnskap, med fordypet innsikt i, og forståelse av, sentrale og utvalgte temaer innen det barne- og barnehagefaglige området
  • kan anvende kunnskap på en ny, kritisk og kreativ måte for å analysere faglige problemstillinger som er relevante for barnehagen og andre institusjoner for barn
  • har inngående kunnskap i vitenskapsteori og metode som grunnlag for forsknings- og utviklingsarbeid innen det barne- og barnehagefaglige området
  • har inngående kunnskap om etiske retningslinjer for forskning generelt, og med barn spesielt

Ferdigheter

En kandidat med fullført utdanning:

  • kan kritisk og kreativt bruke kunnskap selvstendig og anvende relevante metoder innen det barne- og barnehagefaglige området til utvikling av barnehagen og andre institusjoner for barn
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer, relatert til barne- og barnehagefaglige problemstillinger
  • kan planlegge, igangsette og gjennomføre et avgrenset forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen eller andre institusjoner for barn, i tråd med forskningsetiske normer og regler
  • kan utøve faglige og skjønnsmessige vurderinger med basis i det barne- og barnehagefaglige området på en kritisk og reflektert måte 

Generell kompetanse

En kandidat med fullført utdanning:

  • kan analysere relevante problemstillinger innen barnehagekunnskap, og innehar en reflektert holdning til institusjoners praksis 
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å videreutvikle barnehagen som en pedagogisk institusjon for barn
  • kan formidle eget arbeid, faglige problemstillinger, analyser og funn innen barnehagekunnskap 
  • har et reflektert forhold til forskningsetiske problemstillinger generelt, og de som vedrører barn spesielt

Organisering av studiet

Studiet går over to år og er et heltidsstudium på til sammen 120 studiepoeng. Studiet er samlingsbasert.

Arbeidsbelastningen er fordelt likt med 30 studiepoeng pr. semester. Det forventes at studenten deltar på alle samlinger og arbeider selvstendig med studiet på fulltid mellom hver samling. 

Det første studieåret består av fordypninger innen det barne- og barnehagefaglige kunnskapsområdet. Det andre studieåret består av emner som gir fordypning i ulike vitenskapsteoretiske perspektiver, teorier og metodologier relevante for masterens tematikk, og fordypning i en selvvalgt forskningsmetode. Det andre studieåret inneholder også et prosjektutviklingsseminar i tredje semester med utarbeiding av en prosjektbeskrivelse som danner grunnlaget for arbeidet med egen masteroppgave. Arbeidet med masteroppgaven vil hovedsakelig foregå i det fjerde semesteret. Spesifisert innhold i de ulike emnene framkommer av emnebeskrivelsene.

Studiemodell

Øvrige krav

Progresjonskrav

Alle emner i 1. studieår må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven og samle inn data i feltet. Studenten må ha bestått alle foregående emner for å kunne levere masteroppgaven siste semester, 2. studieår.

Vi anbefaler sterkt at emnet Fordypning i forskningsmetode og forskningsdesign (15 sp.) tas som siste emne før oppstart av masteroppgaven, da studenten her arbeider med å designe sitt eget mastergradsprosjekt.

Praksis

Det inngår ikke praksis i dette studiet. 

Læringsaktiviteter og vurderingsformer

Studiet består av ulike undervisnings - og læringsformer som forelesninger, seminarer, individuelt arbeid, gruppearbeid/diskusjoner, presentasjoner, veiledning (individuelt og i gruppe), prosjekter og fagskriving.

Master i barnehagekunnskap er et utviklingsorientert studium som stiller store krav til studentenes deltakelse. Læring er en prosess der ny kunnskap og dypere innsikt utvikles gjennom studentens aktive deltagelse i undervisning, diskusjoner og samarbeid med medstudenter og faglærere. Det vektlegges derfor varierte og dialogiske undervisningsformer med studentaktivitet som fordrer nærvær og vilje til kunnskaps- og erfaringsdeling hos alle involverte. Hensikten med disse undervisnings- og læringsaktivitetene er at studenten skal utvikle evne til å forstå, analysere og argumentere rundt faglig komplekse problemstillinger, og at evnen til kritisk og konstruktiv refleksjon utvikles.

Studiet benytter både formative og summative vurderingsformer. Gjennom varierte arbeidskrav i alle emner får studenten faglige utfordringer både individuelt og i gruppe, skriftlig og muntlig, og med veiledning fra faglærer og medstudenter. Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Eksamensformene er innlevering av ulike varianter av fagtekst. Alle eksamensformene er individuelle eksamener. Se emnebeskrivelsene for mer informasjon om arbeidskrav og eksamen.  

Alle emnene i begge studieårene vurderes av en intern og ekstern sensor. Det samme gjelder ved eventuell klagesensur. Samtlige emner vurderes med karakterene A-F.

Masteroppgaven skal gi anledning til selvstendig arbeid med fordypning i et avgrenset tema. Eksamensformen består i innlevering av masteroppgaven – en skriftlig, individuell oppgave på 19 000–23 000 ord, og muntlig forsvar av denne oppgaven.

Informasjon om innpassing og overgangsordninger

Innpassing

  • Studiet Barn, barndom og barnehage (30 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for de to emnene MBEGM4000 Globalisering og kulturelt mangfold (15 stp.) og MBLOL4010 Barndom, lek og læring – diskurser og praksiser (15 stp.).
  • Studiet Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen (30 stp.) eller Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen (30 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for de to emnene MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø (15 stp.) og MBMOD4030 Multimodal kommunikasjon i barnehagen (15 stp.).
  • 15 studiepoeng av studiet Barns språkutvikling og språklæring (30 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for emnet MBMOD4030 Multimodal kommunikasjon i barnehagen (15 stp.) eller MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø. I søknaden om innpassing må studenten selv konkretisere hvilket av disse emnene som skal erstattes.
  • Emnet Kvalitetsutvikling og endringsprosesser i organisasjoner (15 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for emnet MBMOD4030 Multimodal kommunikasjon i barnehagen (15 stp.) eller MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø. I søknaden om innpassing må studenten selv konkretisere hvilket av disse emnene som skal erstattes.
  • Emnet MVFAH6100/FYSAK-02 Barns lek og fysiske aktivitet i barnehagens ulike bevegelsesmiljøer (15 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for emnet MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø (15 stp.).

​Vektingsreduksjon

Beståtte emner innen følgende studier kan utløse vektingsreduksjon:

  • Førskolepedagogikk/Barn, barndom og barnehage vil kunne utløse vektingsreduksjon for MBEGM4000 Globalisering og kulturelt mangfold og MBLOL4010 Barndom, lek og læring – diskurser og praksiser.
  • Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen vil kunne utløse vektingsreduksjon for MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø.
  • Førskolepedagogikk/Fysisk aktivitet, helse og fysisk miljø i barnehagen vil kunne utløse vektingsreduksjon for MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø.

Internasjonalisering

Internasjonalisering i dette studiet foregår på flere måter. DMMH har et internasjonalt orientert fagmiljø og er en attraktiv samarbeidspartner og bidragsyter til den globale kunnskapsutviklingen på det barne- og barnehagefaglige kunnskapsområdet. Det innebærer at internasjonale perspektiver innlemmes i undervisning og faglitteratur relatert til faglærernes egen forskning, samt nyere forskning på feltet generelt. Studiet har også avtaler med internasjonale gjesteforelesere og deler av undervisningen kan foregå online i dialog og samarbeid med masterstudenter andre steder i verden.

Et utenlandsopphold er mulig i vårsemesteret andre studieåret (fjerde semester) og knyttes til arbeidet med masteroppgaven. En oversikt over DMMHs internasjonale samarbeidspartnere finnes på våre nettsider: https://dmmh.no/studier/utveksling

Studenter som er interessert i å studere eller samle data i utlandet må avklare og få dette godkjent av studieprogramleder, studieveileder og internasjonalt kontor for å sikre at aktiviteten kan innpasses i masterprogrammet. Dette må gjøres i god tid før utreise, senest tidlig i tredje semester.

Kostnader i forbindelse med studieoppholdet i utlandet dekkes av studenten selv. Det finnes ulike stipend- og støtteordninger studenter kan søke på, bl.a. Erasmusstipend og Nordplus. Lånekassen gir lån i tråd med sine forskrifter med mulighet for tilleggsstøtte til utenlandsstudier.

Kvalifikasjon/vitnemål

Ved fullført studium på 120 sp. utstedes vitnemål for Master i barnehagekunnskap – barndom i et samfunn i endring sammen med Diploma Supplement. Tittelen på masteroppgaven registreres via Studentweb og fremkommer på vitnemålet.

Fullført mastergrad gir mulighet for opptak til videre studier på ph.d.-nivå, som i tverrfaglig barndomsforskning, profesjonsstudier eller utdanningsvitenskap.

Kvalifisering som pedagogisk leder i barnehagen
Mastergraden i barnehagekunnskap ved DMMH tilfredsstiller de aktuelle kravene for tilsetting som pedagogisk leder dersom man har en treårig pedagogutdanning som en del av opptaksgrunnlaget, jf. barnehageloven § 18, rundskriv F-04-11 og tolkningsuttalelse fra Udir: «Utdanninger som kvalifiserer til stilling som pedagogisk leder i barnehagen».

Øvrig informasjon

Infrastruktur og bruk av IKT
Det kreves at studentene er fortrolig med bruk av PC. Studiet bruker en internettbasert læringsplattform. Det vil ved studiets start gis mulighet for å få en innføring i denne.

Godkjenning av studieplanen
Godkjent av DMMHs styre: 10.02.2016
Godkjent av NOKUT: 28.10.2016