BKNSRL2023 Samfunn, religion, livssyn og etikk

Generell informasjon

Emnenavn på engelsk: 
Society, Religion, World Views and Ethics
Emnenavn på nynorsk: 
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Studiepoeng: 
20
Studienivå: 
Bachelorgradsstudium
Undervisningsspråk: 
Norsk
Studieprogram: 
Barnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
Varighet: 
2 semester
Undervisningssemester
2021 høst
2022 vår
Eksamenssemester
2022 vår
Emneansvarlig
Kathrine Rønning Tvinnereim

Emneinnhold

Emnet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag innebærer i et stadig mer globalisert og flerkulturelt samfunn. Studentene vil veiledes i å reflektere etikkfaglig og handle i tråd med barnehagens verdigrunnlag i samhandling med barn, foreldre og andre ansatte i barnehagen og med tanke på utvikling av egen identitet som barnehagelærer.

Emnet skal gi innsikt i barnehagens funksjon som demokratisk og kulturell arena i et dynamisk samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det legges vekt på barns identitetsdanning og den kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn på en god profesjonsfaglig måte. Emnet gir kunnskap om barns oppvekstsvilkår, familie og barnehage i et demokratisk samfunn. Problemstillinger rundt bærekraftig utvikling vil inngå i emnet.

Emnet skal gi forståelse for og erfaringer med ledelse av ansatte i barnehagen. Emnet gir innsikt i arbeidet med å støtte barn med ulike forutsetninger i samarbeid med barnas foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen.

Emnet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag.
 

Emnet inngår i barnehagelærerutdanning med vekt på

  • musikk, drama, kunst og håndverk
  • natur- og friluftsliv

Forventet læringsutbytte

Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og om barns rettigheter og lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner som regulerer arbeidet i barnehagen
  • har kunnskap om barn med ulike forutsetninger, behov og funksjonsevne, og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena
  • har barnehagerelevant kunnskap om kristen tro og kulturarv, de øvrige verdensreligionene og sekulære livssyn
  • har kunnskap om etisk teori og grunnlagstenkning
  • har kunnskap om hvordan barnehagen kan gi barn opplevelser og læringsmuligheter knyttet til barns familier og nærmiljø, herunder tradisjoner, høytider og merkedager
  • har  kunnskap om det flerkulturelle samfunnet i Norge, herunder det samiske urfolkets og de nasjonale minoriteters kulturer og rettigheter
  • har grunnleggende kunnskap om pedagogisk ledelse og veiledning
  • har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på demokrati, velferdsstat, og bærekraftig utvikling
  • har  kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
  • har kjennskap til samfunnsvitenskapelig metode, kunnskapssyn og kildekritikk
  • har god kunnskap om barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan forholde seg reflektert til barnehagers styringsdokumenter og barns rettigheter
  • kan reflektere over hvordan barnehager forholder seg til arbeid med livsmestring og helse
  • har begynnende ferdigheter i å lede og veilede pedagogiske prosesser og i å samarbeide med foresatte
  • kan legge til rette for mangfold, inkludering og barns medvirkning
  • har etisk dømmekraft knyttet til barns digitale hverdag
  • kan formidle fortellinger og tradisjoner fra ulike kulturer og religioner ved hjelp av profilens perspektiver
  • kan reflektere over hvordan man legger til rette for arbeid med kjønnsperspektiver, likestilling og likeverd blant barn og voksne i barnehagen
  • kan utforske og undre seg over eksistensielle, etiske, religiøse, livssynsmessige og filosofiske spørsmål sammen med barn
  • kan formidle og praktisere etiske normer og verdier, og reflektere over dette sammen med personalet med sikte på å skape et inkluderende fellesskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og reflektere over profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv og begrunne sine handlingsvalg
  • kan forholde seg aktivt og reflekterende til barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
  • har  evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis barnehagen
  • kan reflektere kritisk over egen praksis i lys av sitt pedagogiske grunnsyn.
  • har et begynnende faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen

Arbeids- og læringsaktiviteter

Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Gruppering
R2-RL1. Religion, danning og etikk Skriftlig oppgaveIndividuell
R2-SF1. Demokrati og medvirkning, del 1Muntlig oppgaveGruppe
R2-SF2. Demokrati og medvirkning , del 2Skriftlig oppgaveIndividuell
R2- PD1. Barn med nedsatt funksjonsevne Skriftlig oppgaveIndividuell
R2-TF1. Barnehagens verdigrunnlagMuntlig oppgaveGruppe
OBLTSOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell
Obligatoriske arbeidskrav:
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:R2-RL1. Religion, danning og etikk
Gruppering:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Muntlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:R2-SF1. Demokrati og medvirkning, del 1
Gruppering:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:R2-SF2. Demokrati og medvirkning , del 2
Gruppering:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:R2- PD1. Barn med nedsatt funksjonsevne
Gruppering:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Muntlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:R2-TF1. Barnehagens verdigrunnlag
Gruppering:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS
Gruppering:Individuell

Eksamen

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
OppgaveOPGIndividuell3500ord100Intern alle Alle arbeidskrav må være bestått.
Vurderinger:
Vurderingsform:Oppgave
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:3500
Enhet:ord
Vekting:100
Merknader: Alle arbeidskrav må være bestått.
Hjelpemidler: alle
Kode:OPG
Sensorordning:Intern
Karakterskala: 
A-F
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Innpasning:
For studenter som har BKSRL2020 gjelder
R2-PD1 er ekvivalent til R-PD1
R2-RL1 er ekvivalent til R-RL1
R2-SF1 og R2-SF2 er ekvivalent til det todelte R-SF1, studenter som ikke har bestått dette arbeiskravet må ta den delen som mangler.
R2-TF1 må tas.

For studenter som har BNSRL2020 gjelder
R2-PD1 er ekvivalent til R-PD2
R2-RL1 er ekvivalent til R-RL1
R2-SF 1 og R2-SF 2 er ekvivalent til det todelte R-SF1, studenter som ikke har bestått dette arbeidskravet må ta den delen som mangler.
R2-TF1 er nytt og må tas.
R-PD1 går ut.

Pensum