BKMNSTM2043 Språk, tekst og matematikk 2

Generell informasjon

Emnenavn på engelsk: 
Language, Text and Mathematics 2
Emnenavn på nynorsk: 
Språk, tekst og matematikk 2
Studiepoeng: 
13
Studienivå: 
Bachelorgradsstudium
Undervisningsspråk: 
Norsk
Studieprogram: 
Barnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk
Varighet: 
2 semester
Undervisningssemester
2021 høst
2022 vår
Eksamenssemester
2022 vår
Emneansvarlig
Christine B. Østbø Munch

Emneinnhold

Emnet STM2 er overordnet forankret i sosiokulturelle læringsteorier. Studenten skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i temaer knyttet til språk, tekst og matematikk i en lek- og læringskontekst. Emnet viderefører de faglig perspektivene fra STM1, som f.eks. norsk som andrespråk og barnelitteratur.

    Sentrale temaer i STM2 er barns språklige og matematiske utvikling, det å skape og tilrettelegge for mangfoldige og varierte språk- og matematikkmiljø i barnehagen samt overgangen fra barnehage til skole. Innenfor disse områdene skal studenten utvikle kunnskap om barns muntlige språk og multimodale tekstkompetanse. Studenten skal også tilegne seg kunnskap om barns rom- og tallforståelse, matematiske tenkning samt ferdigheter i å legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen for alle barn. I tillegg vektlegges evne til å kunne være en god samtalepartner med barn og reflektere over dette i et norsk- og matematikkfaglig perspektiv.

    Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene matematikk og norsk.

    Emnet inngår i barnehagelærerutdanning med vekt på

    • musikk, drama, kunst og håndverk
    • flerkulturell forståelse
    • natur- og friluftsliv

    Forventet læringsutbytte

    Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:

    KUNNSKAPER

    Studenten

    • forstår hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
    • har grunnleggende kunnskap om barns muntlige språk og språkutvikling, også i et flerspråklig perspektiv
    • har grunnleggende kunnskap om barns tekstproduksjon i barnehagen
    • har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn
    • har kunnskap om hvordan man kan legge til rette for overgangen fra barnehage til skole knyttet til norsk og matematikk samt grunnskolens læreplaner i disse fagene

    FERDIGHETER

    Studenten

    • kan observere barns muntlige og skriftlige språk og matematiske aktivitet i lek og i andre situasjoner
    • kan analysere dialogsamspill og barns muntlige språk
    • kan delta i og engasjere barn til utforskende samtaler om matematikk
    • er en bevisst språklig rollemodell i samtale med barn på en måte som fremmer barns aktive deltakelse og danning
    • kan legge til rette for og analysere barns multimodale tekster
    • kan bruke matematikk som et verktøy for systematisk utforskning og tenkning
    • kan skape et mangfoldig og variert språk- og matematikkmiljø for alle barn
    • kan faglig reflektere over barnehagens og skolens pedagogiske og didaktiske arbeid i norsk og matematikk med de eldste barnehagebarna i overgangen fra barnehage til skole
    • har evne til å faglig begrunne det pedagogiske arbeidet i barnehagen knyttet til norsk og matematikk

     

    GENERELL KOMPETANSE

    Studenten

    • kan videreutvikle språk- og matematikkglede som oppstår i lek, i hverdagssituasjoner og i tilrettelagte aktiviteter for alle barn i barnehagen
    • har innsikt i betydningen av norsk og matematikk for læring og danning i barnehagen
    • evner å skape et godt språk- og læringsmiljø knyttet til norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet har en naturlig plass
    • kan observere, videreutvikle, lede og vurdere ulike lek- og læringsaktiviteter med vekt på språk, tekst og matematikk
    • kan delta aktivt og kritisk i samtidens diskusjoner om barnehagens språk- og matematikkmiljø

    Arbeids- og læringsaktiviteter

    Se studieplan generell del for informasjon om arbeids- og læringsaktiviteter

    Obligatoriske arbeidskrav

    Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Gruppering
    S2-TF1: Overganger i barns liv – fra barnehage til skole. Merknad: Samarbeid med BULL2. Én oppgave i STM og én oppgave i BULL2 med felles fremlegg. Fremlegget består av to deler, en BULL-del og en STM-del med egne vurderingskriterier. Disse delene godkjennes separat. Framføring/presentasjonGruppe
    S2-TF2 : Etterarbeid – praksisMuntlig oppgaveGruppe, med individuell vurdering
    S2-MA1: Matematikkens plass i barnehagen (P)Skriftlig oppgaveIndividuell
    S2-MA2: Matematikkmiljø i uterommetSkriftlig oppgaveIndividuell
    S2-NO1: Analyse av barns muntlige språk (P)Skriftlig oppgaveIndividuell
    S2-NO2: Teksthendelser og barns multimodale kompetanse (P)Framføring/presentasjonIndividuell
    OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell
    Obligatoriske arbeidskrav:
    Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
    Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:S2-TF1: Overganger i barns liv – fra barnehage til skole. Merknad: Samarbeid med BULL2. Én oppgave i STM og én oppgave i BULL2 med felles fremlegg. Fremlegget består av to deler, en BULL-del og en STM-del med egne vurderingskriterier. Disse delene godkjennes separat.
    Gruppering:Gruppe
    Arbeidskravets form (hva vurderes):Muntlig oppgave
    Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:S2-TF2 : Etterarbeid – praksis
    Gruppering:Gruppe, med individuell vurdering
    Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
    Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:S2-MA1: Matematikkens plass i barnehagen (P)
    Gruppering:Individuell
    Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
    Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:S2-MA2: Matematikkmiljø i uterommet
    Gruppering:Individuell
    Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
    Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:S2-NO1: Analyse av barns muntlige språk (P)
    Gruppering:Individuell
    Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
    Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:S2-NO2: Teksthendelser og barns multimodale kompetanse (P)
    Gruppering:Individuell
    Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
    Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
    Gruppering:Individuell

    Eksamen

    VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
    Skriftlig skoleeksamenSEKIndividuell3timer30InternIngen Norskfaglig fokus
    MappeeksamenMAPIndividuell2mappebidrag30InternAlleMatematikkfaglig fokus
    Omfanget på mappen er som følger:
    - 800 ord på mappebidraget "Matematikkmiljø i uterommet" (S2-MA2)
    - 1700 ord på mappebidraget "Matematikkens plass i barnehagen" (S2-MA1). Totalt: 2500 ord
    Muntlig eksamenMUNIndividuell20minutter40Intern og eksternSkriftlig notat fra gjennomført prosjekt i 2. års praksis Presentasjon av eget prosjekt i 2. års praksis med påfølgende eksaminasjon i norsk og matematikk.
    Vurderinger:
    Vurderingsform:Skriftlig skoleeksamen
    Gruppering:Individuell
    Tid/omfang:3
    Enhet:timer
    Vekting:30
    Merknader: Norskfaglig fokus
    Hjelpemidler:Ingen
    Kode:SEK
    Sensorordning:Intern
    Vurderingsform:Mappeeksamen
    Gruppering:Individuell
    Tid/omfang:2
    Enhet:mappebidrag
    Vekting:30
    Merknader:Matematikkfaglig fokus
    Omfanget på mappen er som følger:
    - 800 ord på mappebidraget "Matematikkmiljø i uterommet" (S2-MA2)
    - 1700 ord på mappebidraget "Matematikkens plass i barnehagen" (S2-MA1). Totalt: 2500 ord
    Hjelpemidler:Alle
    Kode:MAP
    Sensorordning:Intern
    Vurderingsform:Muntlig eksamen
    Gruppering:Individuell
    Tid/omfang:20
    Enhet:minutter
    Vekting:40
    Merknader: Presentasjon av eget prosjekt i 2. års praksis med påfølgende eksaminasjon i norsk og matematikk.
    Hjelpemidler:Skriftlig notat fra gjennomført prosjekt i 2. års praksis
    Kode:MUN
    Sensorordning:Intern og ekstern
    Karakterskala: 
    A-F
    Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

    (P) betyr at arbeidskravet bygger på oppgaver gjennomført i praksisstudiet.

    Arbeidskravene er tilknyttet eksamenene på følgende måter: 

    • Arbeidskravene S2-NO1 og S2-NO2 må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen med norskfaglig fokus (SEK).
    • Arbeidskravene S2-MA1, S2-MA2 og S2-TF1 må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen med matematikkfaglig fokus (MAP).
    • Arbeidskravene S2-TF2 og OBLTS må være godkjente for å kunne gå opp til muntlig eksamen (MUN).

     

    Arbeidskrav er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:

    • AK S2-TF1 "Overganger i barns liv"  og BF-PD3 er tilsammen ekvivalent med AK S-TF1 "Overgangen barnehage/skole" (BNSTM2040/BKSTM2040) og AK S-TF2 "Overgangen barnehage/skole" (BMSTM2040)
    • AK S2-NO1 "Analyse av barns muntlige språk" er ekvivalent med AK S-NO1 "Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner" (BNSTM2040/BKSTM2040/BMSTM2040)
    • AK S2-NO2 "Teksthendelser og barns multimodale kompetanse" er ekvivalent med AK S-NO2 "Analyse av barneprodusert tekst" (BKSTM2040)
    • AK S2-MA1 "Matematikkens plass i barnehagen" er delvis ekvivalent med AK S-MA1 "Matematikkdagen" (BKSTM2040/BMSTM2040). Delvis ekvivalens utløser reduksjon i AK S2-MA1 i BKMNSTM2043.
    • AK S2-MA1 "Matematikkens plass i barnehagen" er delvis ekvivalent med S-TF2 "Matematikkens plass i barnehagen. Oppgave på sidemål" (BNSTM2040). Delvis ekvivalens utløser reduksjon i AK S2-MA1 i BKMNSTM2043.
    • AK S2-MA2 "Matematikkmiljø i  uterommet" er ekvivalent med AK S-TF3 "Skoggruppemetoden med barnelitteratur" (BNSTM2040)

    Pensum